آزمایشگاه آزمون‌های تخصصی مقاومت در و پنجره و نما

آزمایشگاه آزمون‌های تخصصی مقاومت در و پنجره و نما

خلاصه:
پنجره دوجداره یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین پنجره‌ها در دنیای امروزی است. پنجره دوجداره به شکلی ساخته می‌شود که عایق رطوبت، گرما، سرما، صوت و انواع آلودگی‌ها باشد. یکی از تست‌هایی که برای صحت عملکرد پنجره دوجداره انجام می‌شود، تست سرما است. با کمک این تست میزان مقاومت پنجره دوجداره در مقابل سرما سنجیده می‌شود.
1402/12/07

پنجره دوجداره یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین پنجره‌ها در دنیای امروزی است. پنجره دوجداره به شکلی ساخته می‌شود که عایق رطوبت، گرما، سرما، صوت و انواع آلودگی‌ها باشد. یکی از تست‌هایی که برای صحت عملکرد پنجره دوجداره انجام می‌شود، تست سرما است. با کمک این تست میزان مقاومت پنجره دوجداره در مقابل سرما سنجیده می‌شود. در این مطلب قصد داریم راجع به مقاومت پنجره دوجداره نسبت به سرما و عوامل موثر در این مقاومت صحبت کنیم.


 

تست مقاومت سرمای پنجره دوجداره چگونه انجام می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین تست‌ها برای برای تعیین کردن میزان کیفیت پنجره دوجداره، تست مقاومت سرما است. هر چه پنجره یو پی وی سی در برابر سرما مقاومت بیشتری از خود نشان دهد، می‌تواند عایق بهتری باشد. در نتیجه در مصرف انرژی صرفه‌جویی شده و هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.
تست سرمای پنجره دوجداره به دو شکل قابل انجام است:
·        تست سرمای ایستا: پنجره دوجداره در این روش در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت قرار می‌گیرد.
·        تست سرمای دینامیک: پنجره دوجداره در روش تست سرمای دینامیک در معرض هوای سرد گذاشته می‌شود.
حرارت منتقل شده در هر کدام از این روش‌ها بر اساس درجه سانتی گراد و وات بر متر مربع محاسبه و بیان می‌شود. هر چقدر انتقال حرارت کمتری رخ دهد، کیفیت پنجره بالاتر خواهد بود. میزان حرارت منتقل شده را با کمک یک دستگاه مخصوص می‌سنجند. در نهایت نیز نتایج تست را به عنوان یک شاخص برای تعیین میزان عایق‌بندی پنجره مطرح می‌کنند.
تست سرمای پنجره دوجداره کمک می‌کند تا عملکرد پنجره در شرایط آب و هوایی سرد سنجیده شود. در صورتی که پنجره با انتقال حرارت بالایی همراه باشد، گرمای زیادی در زمستان از دست می‌رود و در نتیجه هزینه‌های مربوط به انرژی به شدت افزایش می‌یابد.


 

چه عواملی در مقاومت پنجره دوجداره در برابر سرما تاثیرگذارند؟

برای آن که یک پنجره دوجداره در برابر سرما مقاوم باشد، باید ویژگی‌های مختلفی داشته باشد. در ادامه راجع به این ویژگی‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.
·        نوع پروفیل مورد استفاده: کیفیت پروفیل مورد استفاده نقش بسیار مهمی در تعیین کیفیت پنجره دوجداره دارد. پروفیلهای یو پی وی سی یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت پنجره دوجداره هستند. این مدل پروفیل در برابر رطوبت و انرژی عایق است. به همین دلیل بهترین انتخاب برای ساخت پنجره دوجداره به ویژه در مناطق سردسیر است. این در حالیست که متریال‌هایی مانند چوب یا آلومینیوم نمی‌توانند تا این اندازه عایق باشند. پروفیل‌های یو پی وی سی متشکل از پلی وینیل کلراید هستند. جنس این مواد به گونه‌‌‌ای است که در برابر گرما یا سرما، خوردگی، سایش، رطوبت و... بسیار مقاوم هستند.
·        کیفیت و نوع شیشه: در پنجره‌های دوجداره معمولا دو یا سه لایه شیشه تعبیه می‌شود. مابین این شیشه‌ها نیز یک لایه گاز نجیب وجود دارد. بدین ترتیب پنجره در برابر اتلاف انرژی عایق می‌ماند. گازی که مابین دو لایه شیشه تزریق می‌شود معمولا کریپتون یا آرگونا است. در صورتی که تزریق گاز به خوبی انجام نشود و یا گاز تزریق شده کیفیت مطلوبی نداشته باشد، پنجره عایق خوبی نخواهد بود. پنجره‌های سه جداره از سه لایه شیشه تشکیل شده‌اند. به همین دلیل می‌تواند عایق بهتری نسبت به پنجره‌های دوجداره باشند. لازم به ذکر است که هزینه تمام شده پنجره سه جداره کمی بیشتر از دوجداره است.
·        فاصله مابین شیشه‌ها: یکی دیگر از عواملی که روی مقاومت پنجره در برابر سرما تاثیر دارد، فاصله مابین شیشه‌ها است. این فاصله نباید خیلی کم و نباید خیلی زیاد باشد. فاصله استاندارد بین 8 تا 12 میلی متر تعیین شده است. هر چه فاصله بین دو شیشه به عدد 12 نزدیک‌‌تر باشد، شیشه می‌تواند عایق بهتری نسبت به سرما باشد. به همین دلیل برای نصب پنجره در مناطق سردسیر، فاصله بین شیشه‌ها همان 12 میلی متر توصیه می‌شود.
·        ضخامت شیشه: بدیهی است که هر چه شیشه ضخیم‌‌تر باشد، بهتر می‌تواند جلوی اتلاف انرژی را بگیرد. ضخامت استاندارد تعیین شده برای شیشه‌های دوجداره تقریبا 4 تا 6 میلی متر است. برای مناطق سردسیر توصیه می‌شود از حداکثر ضخامت شیشه یعنی 6 میلی متر استفاده کنید.
·        تزریق گاز نجیب بین دو شیشه: همانطور که اشاره کردیم، در اکثر موارد از گاز آرگون برای تزریق بین دو لایه شیشه دوجداره استفاده می‌شود. گاز آرگون ماهیتی بدون رنگ و بدون بو دارد. از طرفی این گاز ضریب انتقال حرارتی خیلی کمی داشته و به همین دلیل حرارت را مابین شیشه‌ها منتقل نمی‌کند. همین عامل سبب می‌شود تا پنجره دوجداره در برابر سرما مقاوم باشد.
·        وجود درزگیر: نصب درزگیر در پنجره دوجداره کمک می‌کند تا رطوبت و انواع آلودگی‌ها به داخل پنجره نفوذ نکنند. بدین ترتیب با نصب درزگیر با کیفیت می‌توان درصد عایق بودن پنجره دوجداره را افزایش داد.
با توجه به نکاتی که بیان شد، انتظار می‌رود پنجره‌های یو پی وی سی با شیشه‌های سه جداره، درزگیرهای باکیفیت و هم چنین تزریق گاز آرگون مقاومت بالایی در برابر سرما داشته باشند. انتظار می‌رود این مدل پنجره‌ها با ویژگی‌های ذکر شده بتوانند تا 70 درصد جلوی اتلاف انرژی را بگیرند.

چرا مقاومت پنجره دوجداره در برابر نفوذ سرما مهم است؟

تا اینجای مطلب راجع به این موضوع صحبت کردیم که چه عواملی در مقاومت پنجره دوجداره نسبت به سرما نقش دارند. اما در این قسمت قصد داریم راجع به این موضوع صحبت کنیم که چرا مقاومت پنجره دوجداره در برابر سرما تا این حد مهم است؟
·        کنترل هزینه‌ها: با نصب پنجره دوجداره‌‌‌ای که نسبت به سرما مقاوم است، شما می‌توانید هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی را تا بیست درصد کاهش دهید. در واقع پنجره‌های دوجداره مانع اتلاف گرما می‌شوند. بدین ترتیب شما نیاز کمتری به استفاده از وسایل گرمایشی خواهید داشت.


 
·        عایق صوتی: پنجره‌های دوجداره اگر به خوبی عایق‌بندی شده باشند، نسبت به صوت نیز مقاوم هستند. زیرا از نفوذ صدا به داخل بنا جلوگیری می‌کنند. در واقع ویژگی عایق بودن صرفا مربوط به انرژی نبوده و برای آلودگی صوتی نیز می‌تواند موثر باشد.

کلام آخر

تست سرما برای پنجره دوجداره یکی از مهم‌ترین تست‌ها در حین تولید است. این تست تعیین ‌می‌کند پنجره تا چه اندازه نسبت به نفوذ سرما مقاومت دارد؟ در این مطلب راجع به تست سرما صحبت کرده و نکات مهمی پیرامون آن ذکر کردیم.
 
 
 
1402/12/07
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC